Ik ben Gerard, geboren in 1952, fotograaf en kunstschilder, autodidact.
Fotograferen en schilderen.
Als schilder en fotograaf ben ik autodidact. Ik ontwikkelde mij als kunstenaar naast en na mijn loopbaan in het onderwijs.
Ik begon met het kopiëren van schilderijen van verschillende kunstenaars. Daarbij gebruikte ik verschillende technieken o.a. waterverf en krijt. Ik leerde er exact van waarnemen, en ik kreeg oog voor kleuren en kleurgebruik. Het stimuleerde me en hielp me om mijn eigen stijl te kunnen gaan ontwikkelen.
Ik begon met het schilderen van stillevens. Ik had tot dan toe gewerkt met waterverf en krijt, maar ik had behoefte aan meer stevigheid en koos voor olieverf. Dat betekende dat ik een andere techniek moest ontwikkelen.
Bij het schilderen van stillevens vind ik het een uitdaging om de realiteit zo natuurgetrouw weer te geven.
Met zorg stelde ik de objecten op in een passende omgeving, het eerste scheppingsproces. De tweede fase van het scheppingsproces is het schilderen op het doek. Uitgangspunt voor mij is dat de omgeving een eenheid moet vormen met de objecten.
Dit deed ik enkele jaren, maar ik wilde op een gegeven moment letterlijk mijn horizon verleggen en ben mij gaan toeleggen op het schilderen van kerkinterieurs.
Ik heb mij laten inspireren door Jan Saenredam, een schilder uit de 17de eeuw. Bij hem raakte ik gefascineerd door de rust en de ruimte die hij zichtbaar maakte. Ik koos voor het weglaten van de details. Met het weglaten van allerlei details kwamen deze sacrale ruimtes tot hun recht.
In een volgende fase heb ik me laten inspireren door de zon en de maan. Deze schilderijen berusten niet op directe waarneming, maar op herinneringen.
Tenslotte ben ik mij gaan verdiepen in de fotografie.
Fotograferen is voor mij een vorm van communiceren. Wat ik zie tijdens mijn wandelingen kan me raken en ik word enthousiast. Er ontstaat een wisselwerking tussen mij en mijn omgeving. Ik verdiep me in het beeld dat ik zie en leg het moment vast. Soms valt mijn oog ook op andere zaken die mij boeien zoals een gebouw, een stapel buizen enz. Veelal speelt het contrast tussen licht en donker hierin een belangrijke rol.
Een terugkerend thema is het ritme. Ik leg het ritme dat ik om me heen waarneem vast in mijn foto’s. Tijdens het fotograferen denk ik niet teveel na over allerlei mogelijke instellingen maar handel meestal direct.
Ik werk met een analoge spiegelreflexcamera in combinatie met een 28-200 mm lens.
Zie voor meer informatie: www.wansem-kunst.nl