Iemand enthousiast maken voor je organisatie begint bij de vraag: wat heeft jouw organisatie te bieden aan vrijwilligers? Die vraag is ook zeker belangrijk voor het werven van stagiaires. Wat hebben zij aan jou? Benoem zo helder mogelijk waar de organisatie voor staat en welke voordelen een vrijwilliger heeft van het werk. Laat je daarbij bijvoorbeeld inspireren door Storytelling.
1. Wat vraag je een vrijwilliger om te doen? Hoe concreter je vraag, hoe groter de kans dat iemand ‘ja’ zegt op je vraag. Bijvoorbeeld: ‘ik zoek iemand die de kaartjes bij ons concert kan controleren op vrijdag tussen acht en negen in de avond’ of ‘ik zoek iemand die het kostuum voor de hoofdrolspeler van ons stuk wil maken of regelen’.
2. Welke kwaliteiten zoek je in een vrijwilliger? Iemand die folders uitdeelt en flexibel inzetbaar is of iemand die meehelpt bij het werven van fondsen en op vaste tijden gedurende een langere periode tijd te besteden heeft? Neem dit mee in de tekst van een oproep.
Wil je stagiaires betrekken, hou dan rekening met de tijd die jij of je organisatie zal moeten investeren in een passende begeleiding van dit leertraject.
3. Er zijn verschillende methoden te bedenken waarop je mensen kunt bereiken in je wervingscampagne:
– Vrijwilligerscentrales en vacaturebanken voor vrijwilligers hebben zich gespecialiseerd in het verbinden van vraag en aanbod in deze sector.
– Schriftelijk adverteren kun je doen via bijvoorbeeld huis-aan-huisbladen, maar dan moet het wel passen bij je doelgroep. Deze advertenties zijn niet goedkoop.
– Een alternatief is te werven via een nieuwsbrief of een clubblad, een poster in een bedrijf of op school of een studentenvereniging. Net wat past bij de hulp die je zoekt.
– Benader scholen rechtstreeks wanneer je ruimte hebt voor een stagiair. Of plaats een oproep op een studentenportaal.
– Als je een website hebt, plaats hier een oproep. In plaats daar van kun je ook je social media hier voor gebruiken. Zet dit handig in en vraag je directe omgeving je oproep door te sturen voor een groter bereik.
– Je bereikt vaak een groot publiek via (lokale) radio- en televisie. Als het je lukt dat er een item of interview aan jouw project gewijd wordt kun je hier een heldere oproep voor vrijwilligers in verwerken.
– Hetzelfde geldt voor een artikel in een (plaatselijke) krant. Als een journalist iets wil plaatsen over jouw project met daarin vermeld dat je vrijwilligers zoekt, bereik je zowel eventuele bezoekers als vrijwilligers. Het bericht moet wel nieuwswaarde hebben, wil een krant overwegen het te plaatsen. Je doet dan dus aan persmanagement.
– Vrijwilligerswerk kan een manier zijn voor mensen om werkervaring op te doen. Mensen die op zoek zijn naar (nieuw) werk kun je bereiken via de sociale dienst. Je kunt denken aan Stichting VluchtelingenWerk en zo verder.
Zoek je mensen voor een amateur-kunstproject? Maak ook gebruik van ons gratis Online Podium en plaats een oproep.
3. Wat maakt het interessant?
Vrijwillig iets doen voor een ander betekent niet per definitie dat je er niets voor terug wilt hebben. De wederkeer kan de waardering zijn die ze voelen door de bijdrage die ze leveren, maar maak je oproep specifieker dan dat. Benoem de belangrijkste voordelen die een vrijwilliger ervaart als hij taken bij je gaat uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:
-Werkervaring opdoen
-Persoonlijke ontwikkeling; training of cursus krijgen
-Onkostenvergoeding (in sommige gevallen)
-Vergroten van een netwerk.
Dit laatste is alleen van toepassing als je de vrijwilliger kunt betrekken bij overleg en vergadering met vooraanstaande personen in een specifiek werkveld.
4. Sluit altijd een overeenkomst met de vrijwilliger. De onderlinge afspraken zijn zodoende minder vrijblijvend en je maakt hiermee de vrijwilliger zelf verantwoordelijk voor het opgeven van de inkomsten bij de belastingdienst. Daarbij bewijst deze overeenkomst de relatie tussen het bedrijf en de vrijwilliger en kan gebruik worden gemaakt van een vrijwilligersverzekering.